کد مطلب:301534 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:169

زیارت و تحیت حضرت زهرا


جمال العارفین و الزاهدین سید بن طاوس در كتاب «الاقبال» می نویسد:

در آن چه یادآوری می كنم از هنگام منتقل شدن مادرمان حضرت زهرا علیهاالسلام و تجدید سلام و درود بر او:

گروهی از اصحاب و هم كیشان ما كه اسامی آنان را در كتاب «التعریف للمولد الشریف» نام برده ایم روایت كرده ند كه وفات حضرت زهرا علیهاالسلام روز سوم جمادی الاخر بود، وفاداران نسبت به اهل البیت می بایست در این روز اندوهگین و محزون باشند زیرا ظلم و ستم آشكارا و پنهانی بر آن حضرت رفته است تا آنجا كه به خاطر نشان دادن نارضایتی و خشم خود بر آنان و كسانی كه او را و پدرش را آزار دادند شبانه دفن شد. درود و رحمت خداوندی بر پدرش و بر روح پاك او.

و بدانگونه كه در كتاب «جمال الاسبوع» آوردیم كسی كه در مدینه در كنار حجره پیامبر آن حضرت را زیارت كند و برای كسانیكه در مكانهای دیگر ایشان را زیارت كنند.

نویسنده كتاب «المسائل و اجوبتها من الائمه علیهم السلام» در آن كتاب سوالاتی را كه از حضرت امام هادی علیه السلام شده آورده است كه در بین آنها این عبارت وجود دارد: ابوالحسن، ابراهیم بن محمد همدانی می گوید به آن


حضرت نوشتم، كه اگر صلاح می دانید محل خانه مادرتان حضرت زهراء را به ما بگوئید كه آیا در طیبه [1] است یا همانگونه كه مردم می گویند در بقیع است؟ حضرت در پاسخ نوشت: آن حضرت با جدم رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می باشد.

این عبارت صریح ما را كفایت می كند كه بگوئیم حضرت زهراء با رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می باشد سپس می گوید:

«السلام علیك یا سیده نساء العالمین، السلام علیك یا والده الحجج علی الناس اجمعین، السلام علیك ایتها المظلومه الممنوعه حقها»

سلام بر تو ای بانوی زنان جهان، سلام بر تو ای مادر حجتهای خداوند بر تمامی مردمان، سلام بر تو ای ستمدیده ای كه از حقش بازداشته شده است.

بعد بگو:

«اللهم صل علی امتك و ابنه نبیك و زوجه وصی نبیك صلاه تزلفها فوق زلفی عبادك المكریمین من اهل السموات و الارضین».

خداوندا، بر كنیزت و دختر پیامبرت و همسر جانشین پیامبرت درود بفرست درودی كه او را از بندگان گرامیت- از اهل آسمانها و زمینها- نزدیكتر گرداند.

روایت شده كه هر كس آن حضرت را با این كلمات زیارت كرده و از پروردگار آمرزش گناهانش را بخواهد خداوند او را آمرزیده و به بهشت وارد خواهد كرد.

و به زودی زیارتی را برای آن حضرت به دنبال شرح تولد ایشان خواهیم


آورد، ان شاءالله.

وی سخن را ادامه داده تا اینكه می گوید:

با دفن پنهانی و شبانه آن حضرت خداوند متعال كسانی را رسوا و مفتضح ساخته و زشتیهایشان را آشكار نمود كه او را به این خشم هم آهنگ با خشم الهی و غضب پدرش درآوردند كه دارای مقامات عالیه و درجات درخشنده بود، زیرا خشم آن حضرت، خشم رسول خدا و رضایتش رضایت او بود و دانشمندان روایت كرده اند كه پدر بزرگوارش فرموده است: «فاطمه پاره تن من است، هر آنچه كه او را آزار دهد مرا آزار می دهد».

روشن است كه با این دفن شبانه دیگر بهانه جوئی كه گفته اند، اهل بیت رسول خدا و عترت طاهرین آن حضرت با خلفاء و كسانی كه بر آنان جلو افتاده موافق بودند دستاویز و راهی برای سخن خود نخواهند داشت.

اما زیارتی كه بدان اشاره شد تا سرور و بانویمان حضرت زهراء را بدان زیارت كنیم چنین است.

السلام علیك یا بنت رسول الله، السلام علیك یا بنت نبی الله، السلام علیك یا بنت حبیب الله، السلام علیك یا بنت خلیل الله، السلام علیك یا بنت صفی الله، السلام علیك یا بنت امین الله، السلام علیك یا بنت خیر خلق الله، السلام علیك یا بنت افضل انبیاء الله، السلام علیك یا بنت خیر البریه، السلام علیك یا سیده نساء العالمین من الاولین و الاخرین، السلام علیك یا زوجه ولی الله و خیر خلقه بعد رسول الله، السلام علیك یا ام الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه.

السلام علیك یا ام المومنین، السلام علیك یا ایتها الصدیقه الشهیده، السلام علیك یا ایتها الرضیه المرضیه، السلام علیك


ایتها الصادقه الرشیده، السلام علیك ایتها الفاضله الزكیه، السلام علیك ایتها الحوراء الانسیه، السلام علیك ایتها التقیه النقیه، السلام علیك ایتها المحدثه العلمیه، السلام علیك ایتها المعصومه المظلومه، السلام علیك ایتها الطاهره المطهره، السلام علیك ایتها المضطهده المغصوبه، السلام علیك ایتها الغراء الزهراء، السلام علیك یا فاطمه بنت محمد رسول الله، و رحمه الله و بركاته.

صلی الله علیك یا مولاتی وابنه مولای و علی روحك و بدنك، اشهد انك مضیت علی بین من ربك، و ان من سرك فقد سر رسول الله، و من جفاك فقد جفا رسول الله و من اذاك فقد اذی رسول الله و من وصلك فقد وصل رسول الله، و من قطعك فقد قطع رسول الله، لانك بضعه منه، و روحه التی بین جنبیه، كما قال علیه افضل الصلاه و اكمل السلام.

اشهد الله و ملائكته انی راض عمن رضیت عنه، و ساخط علی من سخطت علیه، ولی لمن والاك، و عدو لمن عاداك، و حرب لمن حاربك، انا یا مولاتی بك و بابیك و بعلك و الائمه من ولدك موقن، و بولایتهم مومن و باطعتهم ملتزم. اشهد ان الدین دینهم، و الحكم حكمهم، و انهم قد بلغوا عن الله عز و جل، و دعوا الی سبیل الله بالحمه و الموعظه الحسنه، لا تاخذهم فی الله لومه لائم. و صلوات الله علیك و علی ابیك و بعلك و ذریتك الائمه الطاهرین.

اللهم صل علی محمد و اهل بیته، و صل علی البتول الطاهره الصدیقه المعصومه، التقیه النقیه الرضیه الزكیه الرشیده،


المظلومه المقهوره، المغصوبه حقها، الممنوعه ارثها، المكسوره ضلعها، المظلوم بعلها، المقتول ولدها، فاطمه بنت رسولك، و بضعه لحمه، و صمیم قلبه، و فلذه كبده، و النخبه منك له، و التحفه خصصت بها وصیه، و حبیبه المصطفی، و قرینه المرتضی، و سیده النساء، و مبشره الاولیاء، حلیفه الورع و الزهد، و تفاحه الفردوس و الخلد التی شرفت مولدها بنساء الجنه، و سلك منها انوار الاثمه، و ارخیت دونها حجاب النبوه.

اللهم صل علیها صلاه تزید فی محلها عندك، و شرفها لدیك، و منزلتها من رضاك، و و بلغها منا تحیه و سلاما، و آتنا من لدنك فی حبها فضلا و احسانا و رحمه و غفرانا، انك ذوالعفو الكریم.

سلام بر تو ای دختر رسول خدا، سلام بر تو ای دختر پیامبر خدا، سلام بر تو ای دختر حبیب خدا، سلام بر تو ای دختر خلیل خدا، سلام بر تو ای دختر برگزیده خدا، سلام بر تو ای دختر امین خدا، سلام بر تو ای دختر بهترین تخلق خدا، سلام بر تو ای دختر برترین پیامبران خدا، سلام بر تو ای دختر بهترین آفریدگان، سلام بر تو ای بانوی زنان جهان از پیشنینان و آیندگان، سلام بر تو ای همسر ولی خدا و بهترین خلقش بعد از رسول خدا، سلام بر تو ای مادر حسن و حسین دو سرور جوانان اهل بهشت.

سلام بر تو ای مادر مومنین، سلام بر تو ای صدیقه شهیده، سلام بر تو ای خشنود پسندیده شده، سلام بر تو ای راستگوی به كمال رسیده، سلام بر تو ای برترین پاكیزگان، سلام بر تو


ای فرشته انسانی، سلام بر تو ای پرهیزگار پاك، سلام بر تو ای حدیث شنونده دانشمند سلام بر تو ای ربوده شده ستمدیده، سلام بر تو ای پاك پاكیزه، سلام بر تو ای كنار گذاشته شده غصب شده، پیامبر تو ای سپید روی درخشان، سلام بر تو ای فاطمه، دختر محمد رسول الله و رحمت و بركات الهی بر تو باد. درود خداوند بر تو باد ای بانوی من و ای دختر مولای من، و بر روح و جسم تو، گواهی می دهم كه تو با بینه و برهانی آشكار از پروردگارت درگذشتی، و شهادت می دهم كه هر كس تو را شادمان كرد رسول خدا شادمان نمود و هر كس به تو جفا كرد بر آن حضرت جفا نمود، هر كس كه تو را آزرد رسول خدا آزرد و هر كس با تو پیوند داشت به رسول خدا پیوست، و هر كس از تو برید از رسول خدا بریده است، زیرا تو پاره تن او و روح و روان بین دو پهلوئی اوئی، همانگونه كه خود آن حضرت فرمود كه برترین درود و كاملترین سلام بر او باد.

خداوند و فرشتگانش را گواه می گیرم كه من از كسی كه تو از او راضی باشم راضی هستم و بر آن كس كه تو خشمگین باشی خشمگینم با آن كس كه با تو سر جنگ داشته باشد در جنگم، من ای بانویم، به تو و پدرت و شوهرت و امامان از فرزندانت باور دارم و به ولایتشان مومن و به پیروی از آنان پای بندم، گواهی می دهم كه دین، دین آنان، و فرمان، فرمان آنان است و آنان از سوی خداوند ابلاغ كرده و به راه خدا با حكمت و پند نیكو مردم را فراخواندند، و در راه خداوند سرزنش هیچ سرزنش كننده ای آنان را به خود مشغول نساخته و از كار بازنداشت، درود خداوند بر تو و پدرت و شوهر و فرزندانت كه


امامان پاكند.

خداوندا بر محمد و خاندان او درود بفرست و بر بتول طاهره صدیقه، معصومه، تقیه، نقیه، رضیه، زكیه، رشیده ستمدیده سركوب شده كه حقش غصب، ارثش منع، پهلویش شكسته، شوهرش ستمدیده، فرزندش كشته شده، فاطمه دختر رسولت، پاره تنش،آویزه دلش، جگرگوشه اش، برگزیده و هدیه تو برای او كه وصیش را بدان اختصاص دادی، محبوب پیامبر، و همسر مرتضی، و بانوی زنان بشارت دهنده به اولیاء. هم پیمان با پارسائی و تقوی، میوه باغ بهشتی و جاودانگی، كه زادگاهش را به زنان بهشت شرافت و برتری دادی، و انوار امامان را از او بیرون آوردی و پرده نبوت را پیش روی او قرار داده و بركشیدی، درود بفرست.

خداوندا بر او درودی بفرست كه موجب افزایش مقام و منزلت او نزد تو گردد شرافتش را در پیشگاه تو فزونی دهد و بر خشنودیت از او بیفزاید، تحیت و سلام ما را به او برسان و در محبت او برتری و نیكوكاری و رحمت و آمرزش خود را بما عطاء فرما كه تو دارای عفو و بخششی بزرگوارانه هستی.

بعد از خواندن این زیارت، نماز بجای آور و اگر توانستی نماز مخصوص آن حضرت را بخوان، كه آن دو ركعت است و در هر ركعت حمد یكبار و «قل هو الله احد» شصت مرتبه، و اگر نتوانستی در ركعت اول، حمد و یك مرتبه سوره اخلاص و ركعت دوم حمد و قل یا ایهاالكافرون را بخوان و بعد از سلام بگو

اللهم انی اتوجه الیك بنبینا محمد، و باهل بیته صلواتك علیه، و اسئلك بحقك العظیم علیهم الذی لایعلم كنهه سواك، و اسئلك بحق من حقه عندك عظیم، و باسمائك الحسنی التی


ارمتنی ان ادعوك بها، و اسئلك باسمك الاعظم الذی امرت به ابراهیم ان یدعو به الطیر فاجابته، و باسمك العظیم الذی قلت للنار به كونی بردا و سلاما علی ابراهیم فكانت بردا، و باحب الاسماء الیك و اشرفها و اعظمها لدیك، و اسرعها اجابه، و انجحها طلبه، و بما انت اهله و مستحقه و مستوجبه، و اتوسل الیك، و ارغب الیك، و اتضرع الیك، و الح علیك، و اسئلك بكتبك التی انزلتها علی انبیائك و رسلك صلواتك علیهم من التوریه و الانجیل و الزبور والقرآن العظیم،فان فیها اسمك الاعظم، و بما فیها من اسمائك العظمی، ان تصلی علی محمد و آل محمد و آل محمد، و ان تفرج عن آل محمد و شیعتهم و محبیهم و عنی، و تفتح ابواب السماء لدعای، و ترفعه فی علیین، و تاذن فی هذا الیوم و فی هذه الساعه بفرجی و اعطاء املی و سولی فی الدینا و الاخره، یا من لایعلم احد كیف هو و قدرته الا هو، یا من سد الهواء بالسماء، و كبس الارض علی الماء، و اختار لنفسه احسن الاسماء، یا من سمی نفسه بالاسم الذی تقضی به حاجه من یدعوه، اسئلك بحق ذلك الاسم، فلا شفیع اقوی لی منه، ان تصلی علی محمد و آل محمد و تقضی لی حوائجی، و تسمع- بمحمد بن علی و فاطمه و الحسن و الحسین و علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد و علی و علی بن محمد و الحسن بن علی و الحجه المنتظر لاذنك صلواتك و سلامك و رحمتك و بركاتك علیهم صوتی لیشفغوا لی الیك، و تشفعهم فی، و لاتردنی خائبا، بحق لا اله الا انت.


خداوندا، به وسیله پیامبرمان حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم و به خاندان او (درود تو بر آنان باد) روی آوردم، و از تو می خواهم به حق بزرگت بر آنان كه كنه آن را جز تو كسی نمی داند، و از تو می خواهم به حق كسی كه حقش نزد تو بزرگ است، و به اسماء حسنی همان اسم هائی كه به من دستور داده ای تو را به آنها بخوانم، و از تو می خواهم به اسم بزرگ تری كه به ابراهیم دستور دادی بدان اسم پرندگان را بخواند و او را اجابت كردی، و به اسم بزرگی كه بدان اسم به آتش گفتی تا بر ابراهیم سرد و موجب آسایش باشد و آن سرد شد و به محبوبترین اسامی نزد تو و گرامی ترین و برترینشان در پیشگاه تو سریعترین و موفق ترین و برآورده ترین آنها از نظر اجابت، و به آن چه كه تو شایسته و سزاوار آنی، و به تو متوسل می شوم و بتو رغبت آورده و زاری نموده و اصرار می ورزم، و از تو درخواست می كنم به كتابهایت كه بر پیامبران و رسولانت- كه درود تو بر آنان باد- نازل كردی، از تورات و انجیل و زبور و قرآن عظیم كه اسم اعظم تو در آنها است و به آن چه كه در آنها از اسامی بزرگ تو وجود دارد.

خدایا از تو می خواهم كه بر محمد و آل محمد درود بفرستی و بر خاندان محمد و پیروان و دوستانشان كه گره از مشكل من گشوده و درهای آسمان را به روی دعایم باز كنی و آن را در درجات برین قرار دهی، و در این روز و این ساعات به فرج من و تحقق آرزو و خواسته ام در دنیا و آخرت اجازه فرمائی، ای كسی كه هیچ كس جز خود او نمی داند كه او و قدرتش چگونه است. ای كسی كه هوا را به آسمان بسته و زمین را بر روی آب قرار داده و جمع آوری كرده و برای خود بهترین اسامی را برگزیده،


ای كسی كه خود را به اسمی كه نیاز خوانندگانش به آن اسم برآورده شود نامیده است، تو را به حق همین اسم كه برای من نیرومندتر از آن شفیعی نیست می خوانم كه بر محمد و آل محمد درود بفرستی و نیازهای مرا برآورده سازی و ترا به حق محمد و علی و فاطمه و حسن و حسین و علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد و حسن بن علی و حجت كه منتظر فرمان و اجازه ات می باشد و درود و رحمت و بركاتت بر آن باد، سوگند می دهم كه صدایم را به آنان برسان تا مرا نزد تو شفاعت كنند و شفاعت آنان را در مورد من بپذیر و مرا دست خالی و زیان كار برنگردان، به حق لا اله الا انت.

بعد نیازها و حوائج خود را بخواه انشاءالله خواهد شد. [2] .

علامه مجلسی رضوان الله علیه بعد از توضیح و شرح برخی از كلمات این دعا می گوید:

زیارت آن حضرت در اوقات و ساعات شریفه و زمانهای مخصوص به آن حضرت برتر و مناسبت تر است، ماند روز ولادت آن حضرت كه بیستم جمادی الاخر و یا بنا به قولی دهم آن ماه باشد، و روز وفات آن حضرت كه سوم جمادی الثانی یا بنا به قول ابن عباس بیست و یكم ماه رجب است و روز ازدواج آن حضرت با امیرالمومنین علیه السلام كه نیمه رجب یا اول ذی حجه و یا ششم آن و شب زفاف آن حضرت كه نوزدهم ذی حجه یا بیست و یكم محرم است و نیز دیگر روزهائی كه از آن حضرت كرامت و یا فضیلتی بروز كرده است، مانند روز مباهله كه قبلا گذشت و روز نزول آیه شریفه «هل اتی» كه بیست و پنجم ذی الحجه است و دیگر زورهائی كه نام آنها به درازا می كشد و در ابواب تاریخ زندگی آن حضرت گذشت.



[1] مقصود در مدينه منوره است.

[2] اقبال الاعمال / 623- 626.